IS pro rozvoj zemědělství a venkova Pardubického krajeRegionální agrární komora Pardubického kraje
BannerRegionální agrární komora Pardubického kraje

Navigace
Aktuality
Krajské dožínky 2017
Události
Videogalerie
Odborné semináře, vzdělávání, výstavy
Informace z Pardubického kraje
Farmařské trhy v Pardubickém kraji
MAS Pardubického kraje
Ekonomika, účetnictví a daně
daně a účetnictví
Dotace pro zemědělství a venkov v ČR
Legislativa ČR a EU
Informace pro obce
Informativní články z ČR a EU
Cross compliance, životní prostředí
Potravinářství
Lesnictví
Ekologické zemědělství
Zemědělské školy a učiliště
Poradenství
Informace SZIF, SRS, SVS, ČIŽP, ÚKZÚZ
Zemědělský výzkum
Zemědělské komodity
Potravinářský výrobek Pardubického kraje
Regionální potravina
Užitečné kontakty
Partneři
KIS Pardubického kraje
AGROVENKOV o.p.s.
Mapa serveru

Uživatelský přístup
  Uživatel:
  Heslo:
 registrovaný uživatel

Přehled e-mailem
  E-mail:

Anketa
Domníváte se, že se Váš podnik vyrovná od roku 2015 s problematikou ozelenění?
ano
ano 26%
ne
ne 25%
Počet hlasů : 118827

Web informace
Dnes : čt - 19.10.2017
Svátek má : Michaela
Kontaktní email
Nastavit jako titulní stránku
Přidat mezi oblíbené stránky


Používání mobilního telefonu při řízení je srovnatelné s ur…
Poslat článek emailem Vytisknout článek Článek : 140845 ; Vydáno : 16.9. 2017 ; Autor : Ing. Vladimír Šabata
Používání mobilního telefonu při řízení je srovnatelné s ur…

Používání mobilního telefonu při řízení je srovnatelné s ur…

Obsah

Pravidlo, které platí pro všechny řidiče bez rozdílu? Jakákoli jiná činnost, která přímo nesouvisí s ovládáním vozidla, odvádí řidičovu pozornost od řízení a sledování aktuální dopravní situace je zakázána. Jestliže chcete výrazněji přispět k zvýšení bezpečnosti v silničním provozu a zároveň neohrozit sebe, své blízké i ostatní řidiče, věnujte se prosím pouze řízení svého vozidla, protože telefonní hovor nebo přečtená smska za případnou dopravní nehodu opravdu nestojí.

Nešvarem dnešní doby je mobilní telefon v ruce v situacích, kdy to může být vyloženě nebezpečné. Za takto nebezpečnou situaci lze jednoznačně považovat i silniční provoz. Čtení a psaní zpráv, prohlížení sociálních sítí, telefonování nebo dokonce natáčení videa patří mezi nejčastější způsoby použití mobilu, ale někteří přes něj vyřizují i maily. Chceme tohoto stihnut co nejvíce, přesto si často neuvědomujeme, že i krátký pohled (jak ukazuje tabulka níže) na displej mobilního telefonu nám ubírá důležité vteřiny pozornosti, během kterých může dojít k vážné dopravní nehodě.

Tragická nehoda dvou dívek na Mostecku, kterou mohla veřejnost sledovat v přímém přenosu jejich aktérek přes sociální síť, přinesla začátkem letošních prázdnin zásadní otázku pro většinu obyvatel České republiky. Muselo se to stát? Je pak samotnou otázkou, zda si tento nešťastný příklad vezmou telefonující nebo píšící řidiči k srdci. Tragická smrt mladé řidičky opět poukázala na fakt, že nevěnování se řízení společně s nepřizpůsobením rychlosti dopravně technickému stavu vozovky, patří na našich silnici k největším problémům. Jen za období od ledna do července 2017 v důsledku této příčiny zemřelo 36 lidí z celkového počtu 9 724 nehod.

 Nahoru Telefonování

 V prvním pololetí roku 2017 bylo používání mobilního telefonu během řízení podle dopravní policie třetí nejčastější přestupek. Podle zákona č. 361/2000 Sb. o silničním provozu jste jako řidič povinen věnovat se plně řízení vozidla. Nesmíte za jízdy držet v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj nebo jiné hovorové nebo záznamové zařízení (mobil, fotoaparát, kamera, diktafon). Za porušení tohoto ustanovení se v bodovém hodnocení připisují dva body a horní hranice pokuty je 2 500 Kč.

 Z nedávných výsledků výzkumů vyplývá, že telefonování za volantem je riskantní i v případě použití hands-free sady (u nás zakázané není, ale např. v Japonsku není povolena vůbec). Samotné používání řečového centra v mozku totiž snižuje pozornost řidiče, protože ji rozděluje mezi řízení a hovor. Navíc komplikovaný rozhovor, kdy například řidič přemýšlí nad úkoly z práce, vymýšlí něco složitějšího, může mít za následek efekt, který všichni dobře známe – jsme najednou o pár kilometrů dál a úplně nevíme, co bylo mezitím. Odpovědný řidič by měl rozumně zhodnotit, do jaké míry ho rozhovor rozptyluje od řízení a podle toho hovor přijmout či přerušit. Někteří výrobci mobilních telefonů již dnes přidávají speciální režim tzv. „car mode“, který během řízení auta přizpůsobuje profil (hlasitost vyzvánění, oznámení na zprávy apod.) tak, aby nebyl řidič nerozptylován.

 Nahoru Čtení a psaní zpráv

 Při těchto úkonech zaměstnáváte všechny smysly, důležité pro řízení vozidla. Psaní zprávy rozptyluje vizuálně - věnujete pozornost něčemu jinému než řízení vozidla a silnici, manuálně - nemáte dostatečnou kontrolu nad volantem, i duševně - odvádíte myšlenky od řízení vozidla. Zároveň porušujete zákon, protože manipulujete s telefonním přístrojem za jízdy. Těch pár písmenek za nehodu, zranění či život (váš či ostatních účastníků silničního provozu) rozhodně nestojí.

 Nahoru Věděli jste, že...

Během telefonování je řidič ovlivněn stejným způsobem, jako by měl v krvi hladinu alkoholu minimálně 0,8 promile (více než 3 panáky 40% destilátu). Hůře vnímá zrakové i akustické vjemy, snížena je i mentální a fyzická kapacita pro řešení dopravních situací. Takto nekoncentrovaný řidič až osminásobně zvyšuje riziko smrtelné dopravní nehody.

 Nahoru Další „rušitelé“ pozornosti během řízení vozidla

Mezi zařízení, která vám mohou zpříjemnit, ale i zkomplikovat jízdu patří navigace, rádio a různé ovládací panely. Navigace určitě dokáže usnadnit dojezd do cíle cesty, ale manipulace s ní během jízdy narušuje vaše plné soustředění na řízení vozidla a okolní silniční provoz. Podobně rizikové je ladění rádia nebo různé úkony na ovládacích panelech v autě. Řešením je omezení těchto rušivých elementů na nejnižší možnou míru a všechno potřebné připravit a nastavit před jízdou.

 Mentální zátěž, která může pramenit ze všech výše uvedených příkladů nevěnování se řízení, prodlužuje reakční dobu řidiče, která tentokrát nesouvisí pouze s délkou brzdné dráhy, ale s komplexní schopností reagovat na informace z provozu nebo náhlé změny v dopravní situaci.

 KOLIK SEKUND ZTRATÍTE

Pohled na displej telefonu:

1 sekunda

Vzdálenost, kterou urazíte za 1 sekundu

50 km/h

14 m

90 km/h

25 m

130 km/h

36 m

 

Ztráta pozornosti při psaní zprávy: 5 sekund

Vzdálenost, kterou urazíte za 5 sekund

50 km/h

90 m

90 km/h

125 m

130 km/h

180 m

BESIP

 


Aplikace
Diskuzní fórum
Agronavigátor Set

Kalendář akcí
Předchozí měsíc říjen 2017 Přístí měsíc
Po Út St Čt So Ne
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

Dnešní články
ČSSD a ANO zamezily projednání návrhu na odklad dalšíc…
Vláda schválila částečnou náhradu za letošní sucho a mrazy
Aktuální informace o trhu práce
Jak na EET u spolkové činnosti?
Používání mobilního telefonu při řízení je srovnatelné s ur…
Sněmovna schválila elektronický systém povinností podni…
GDPR
Doložení zničení, ztráty nebo odcizení obchodního majetku
DPH u nedobytných pohledávek

Nejčtenější články
Nový zákon o nemocenském pojištění
GE MONEY BANK a financování zemědělských subjektů
Nejvýznamnější změny zákona o rezervách od 1. 1. 2006
Společné zdanění manželů
Daňové odpisy nehmotného majetku
Uplatňování odčitatelné položky transformačních nároků
Neplacením pojistného můžete přijít o důchod
Aplikace nového zákona o nemocenském pojištění v praxi
Drobní farmáři nemusí vést podvojné účetnictví
Kdo může být jednatelem?

Navštivte také
Zobrazit předchozí počet záznamů : 43 Zobrazit následující
Agroporadenství

Agroporadenství
Agronormativy

Agronormativy
Nitrátová směrnice

Nitrátová směrnice
 Ekologické zemědělství

Ekologické zemědělství
Studie o zemědělství ve světě

Studie o zemědělství ve světě
Agrární poradensko informační centrum AK ČR

Agrární poradensko informační centrum AK ČR
ASOCIACE SOUKROMÉHO ZEMĚDĚLSTVÍ ČR

ASOCIACE SOUKROMÉHO ZEMĚDĚLSTVÍ ČR
Zemědělský svaz ČR

Zemědělský svaz ČR
Integrovaný manuál zásad SZP

Integrovaný manuál zásad SZP
Krajská informační střediska pro rozvoj zeměděství a venkova

Krajská informační střediska pro rozvoj zeměděství a venkova
MZe

MZe
Bezpečnost a kvalita potravin

Bezpečnost a kvalita potravin
Státní rostlinolékařská správa

Státní rostlinolékařská správa
Státní zemědělský intervenční fond

Státní zemědělský intervenční fond
Česká inspekce životního prostředí

Česká inspekce životního prostředí
Státní zemědělská a potravinářská inspekce

Státní zemědělská a potravinářská inspekce
Státní veterinární správa ČR

Státní veterinární správa ČR
Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský

Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský
Kontrola ekologického zemědělství, o.p.s.

Kontrola ekologického zemědělství, o.p.s.
Ústav pro hospodářskou úpravu lesů

Ústav pro hospodářskou úpravu lesů
Podpůrný a garanční rolnický a lesnický fond, a.s.

Podpůrný a garanční rolnický a lesnický fond, a.s.
Portál životního prostředí ČR

Portál životního prostředí ČR
Rozvoj Pardubického kraje

Rozvoj Pardubického kraje
Regionální rozvojová agentura Pardubického kraje

Regionální rozvojová agentura Pardubického kraje
Agronavigátor

Agronavigátor
AGRIS -agrární portál

AGRIS -agrární portál
AGROWEB - zemědělský internetový portál

AGROWEB - zemědělský internetový portál
Společnost mladých agrárníků ČR

Společnost mladých agrárníků ČR
INFOVENKOV

INFOVENKOV
Českomoravské sdružení organizací zemědělského zásobování a nákupu

Českomoravské sdružení organizací zemědělského zásobování a nákupu
Sdružení vlastníků obecních a soukromých lesů v ČR

Sdružení vlastníků obecních a soukromých lesů v ČR
Kontrola podmíněnosti v ČR

Kontrola podmíněnosti v ČR
ÚZEI Praha

ÚZEI Praha
MAS Orlicko

MAS Orlicko
Turistický portál Pardubického kraje

Turistický portál Pardubického kraje
PRO-BIO

PRO-BIO
Bílé plus

Bílé plus
České ručičky

České ručičky
Lovecké potřeby

Lovecké potřeby
APETITFESTIVAL

APETITFESTIVAL
Klas Nekoř, a.s.

Klas Nekoř, a.s.
Regionální Agrární komora Pardubického kraje

Regionální Agrární komora Pardubického kraje
Krajské dožínky 2016

Krajské dožínky 2016